1891
W listopadzie 1891 roku przedsiębiorcy Bob Walker Smith i Albert Eadie kupują firmę George Townsend & Co. z Hunt End w Redditch. Townsend's to szanowany producent igieł z prawie 50-letnią tradycją, który niedawno rozpoczął produkcję rowerów.
W listopadzie 1891 roku przedsiębiorcy Bob Walker Smith i Albert Eadie kupują firmę George Townsend & Co. z Hunt End w Redditch. Townsend's to szanowany producent igieł z prawie 50-letnią tradycją, który niedawno rozpoczął produkcję rowerów.
Duet wygrywa kontrakt na dostawę precyzyjnych części dla Królewskiej Fabryki Broni Strzeleckiej w Enfield w Middlesex. Aby uczcić to prestiżowe zamówienie, zmieniają nazwę swojego przedsiębiorstwa na Enfield Manufacturing Company Ltd. i nazywają swój pierwszy rower zaprojektowany przez Boba Walkera Smitha, Enfield. W następnym roku nazwa ich rowerów zostaje zmieniona na Royal Enfields i wprowadzony zostaje znak towarowy „Made Like A Gun”.
Bob Walker Smith projektuje pierwszy pojazd silnikowy firmy. Znany jako czterokołowiec, jest zbudowany na dwóch solidnych ramach rowerowych i wykorzystuje opatentowany silnik De Dion o mocy 1 i 1/2 KM. Firma rejestruję nazwę handlową na The Enfield Cycle Co. Ltd. i będzie jej używać przez następne 70 lat.
Royal Enfield zagłębia się w sporty motorowe, a jeden z jej pojazdów czterokołowych bierze udział w inauguracyjnej próbie na 1000 mil. Wyczerpująa trasa przełajowa prowadzi z Londynu do Edynburga i z powrotem. Wydarzenie to w dużym stopniu przekonuje brytyjską opinię publiczną o opłacalności transportu zmotoryzowanego.
Wyprodukowano pierwszy motocykl Royal Enfield. Zaprojektowany przez Boba Walkera Smitha i Francuza Julesa Gobieta, został zaprezentowany podczas Stanley Cycle Show w Londynie. Silnik o mocy 1 i 1/2 KM zamontowany jest przed główką kierownicy, a tylne koło napędzane jest długim paskiem z surowej skóry.
Podczas Stanley Cycle Show zaprezentowany zostanie pierwszy dwucylindrowy silnik Royal Enfield w układzie V, wyposażony w szwajcarski silnik Motosacoche o pojemności 297 cm3. Model odnosi w następnym roku liczne sukcesy konkursowe, m.in. w Land's End to John o' Groats.
Pierwszy dwusuwowy motocykl Royal Enfield wchodzi do pełnej produkcji. Podczas gdy Wielka Brytania jest uwikłana w I wojnę światową, pierwszeństwo ma produkcja największego motocykla firmy, V-twina o pojemności 770 cm3 i mocy 6 KM. Na czas konfliktu firma dostarcza motocykle armii brytyjskiej, belgijskiej, francuskiej, amerykańskiej i imperialnej Rosji.
Ciągły rozwój skutkuje powstaniem gamy 8 modeli, w tym wprowadzeniem na rynek Sports Model 351, pierwszego 4-suwowego motocykla Royal Enfield OHV o pojemności 350 cm3 ze zmianą biegów uruchamianą nożnie. Wprowadzono również unikalny, dwusuwowy, krokowy model „damski” o pojemności 225 cm3.
W 18-akrowej fabryce w Redditch wybucha poważny pożar. Firmowa straż pożarna radzi sobie z płomieniami, które zagrażają całemu zakładowi.
Royal Enfield montuje zbiorniki siodłowe w miejsce przestarzałych zbiorników płaskich. Jest także jednym z pierwszych producentów, który zmienił system przedniego widelca z konstrukcji Druid na widelce z belką amortyzowaną centralnie.
Dekada rozpoczyna się od zróżnicowanej gamy jedenastu modeli, od dwusuwowego Modelu A o pojemności 225 cm3 po V-twin Model K o pojemności 976 cm3. Produkowane są również nowe maszyny z zaworami bocznymi i górnozaworowymi o pojemności 350 i 500 cm3, ze smarowaniem z suchą miską olejową.
Narodziny legendarnego motocykla „Bullet”. Po raz pierwszy został zaprezentowany w listopadzie 1932 roku na wystawie motocyklowej Olympia w Londynie. Produkowane są trzy wersje: 250, 350 i 500 cm3, wszystkie z nachylonymi silnikami typu „sloper”, dwukomorowymi głowicami cylindrów, nożną zmianą biegów i tłokami o wysokim stopniu sprężania.
Umiera wspólnik założyciel i współdyrektor zarządzający Bob Walker Smith. Jego syn, major Frank Smith. który przez wiele lat był wraz z ojcem dyrektorem zarządzającym, przejmuje pełną kontrolę nad The Enfield Cycle Company.
Przełomowy Model Z „Cycar” trafia do sprzedaży. Ten dwusuwowy silnik o pojemności 148 cm3, przeznaczony dla osób dojeżdżających do pracy, ma całkowicie zamknięty silnik i osłony na nogi, które chronią kierowcę przed najgorszymi warunkami atmosferycznymi.
Bullet o pojemności 500 cm3 uległ radykalnej zmianie wraz z wypuszczeniem modelu JF. Posiada pionowy silnik z 4-zaworową głowicą cylindrów. Na specjalne zamówienie dostępna jest wersja sportowa z brązową głowicą cylindrów.
Royal Enfield podczas II wojny światowej produkował duże ilości motocykli wojskowych, rowerów, generatorów i predyktorów dział przeciwlotniczych. Najbardziej kultowym modelem jest motocykl „Airborne” o pojemności 125 cm3, znany jako Flying Flea. Te dwusuwowce o pojemności 126 cm3 można załadować do specjalnie wykonanych kołysek spadochronowych i zrzucić wraz ze spadochroniarzami za liniami wroga.
Powojenny prototyp Bulleta o pojemności 350 cm3 z tylnym zawieszeniem z tłumionymi olejem wahaczami został zaprezentowany podczas zawodów Colmore Cup Trial w lutym 1948 r. Bullety stanowią część zwycięskiej drużyny British Trophy w ISDT (International Six Days Trial) w 1948 r, która odbyła się we Włoszech. Obaj motocykliści zdobywają złote medale.
W Wielkiej Brytanii wprowadzane są nowe modele Bullet i 500 Twin o pojemności 350 cm3. Obydwa motocykle mają tę samą ramę, zawieszenie wahaczy, przedni widelec teleskopowy i skrzynię biegów. K. R. Sundaram Iyer zakłada Madras Motors w celu importu brytyjskich motocykli do Indii, w tym Royal Enfields.
Gwiazdor Royal Enfield, Johnny Brittain, wygrywa prestiżowy szkocki, sześciodniowy wyścig na swoim Bullecie o pojemności 350 cm3, HNP 331.
Madras Motors otrzymuje zamówienie od armii indyjskiej na 500 Bulletów o pojemności 350 cm3. Motocykle przybyły z Redditch na początku 1953 roku i okazały się wielkim sukcesem, ponieważ są zarówno wytrzymałe, jak i łatwe w utrzymaniu.
Firma Redditch współpracuje z Madras Motors w Indiach, tworząc „Enfield India”. Rozpoczynają się prace nad budową specjalnie wybudowanej fabryki w Tiruvottiyur niedaleko Madrasu.
Otwarcie fabryki Tiruvottiyur i rozpoczęcie licencyjnej produkcji Bulletów. Początkowo maszyny te są wysyłane z Anglii w formie zestawów, a następnie montowane w zakładzie w Madrasie. Do końca roku wyprodukowano łącznie 163 egzemplarze Enfield India Bullets.
Johnny Brittain po raz drugi zwycięża na Bullecie w szkockiej sześciodniówce i zajmuje czołowe miejsce w brytyjskich mistrzostwach. W Wielkiej Brytanii zostaje wprowadzony model Crusader o pojemności 250 cm3. Motocykl o mocy 13 KM jest wyposażony w silnik o konstrukcji zespolonej i alternator z zapłonem cewkowym.
Kultowy cafe racer Continental GT zostaje wprowadzony na rynek i spotyka się z wielkim uznaniem. Zespół dziennikarzy przejeżdza nim z John O' Groats do Lands End w niecałe 24 godziny, w tym 8 okrążeń na torze Silverstone. GT ma wyścigowy zbiornik paliwa z włókna szklanego, przypinaną kierownicę, tylne siedzenia, garbate siedzenie wyścigowe, obrotomierz i odchyloną do tyłu rurę wydechową.
Ponieważ na początku roku w produkcji pozostały już tylko dwa modele, Continental GT o pojemności 250 cm3 i Interceptor o pojemności 736 cm3, zakład Royal Enfields w Redditch zostaje zamknięty, a teren sprzedany deweloperom. Produkcja Interceptora trwa w podziemnym zakładzie Enfields w Upper Westwood, niedaleko Bradford w Avon, aż do jego zamknięcia w czerwcu 1970 roku.
Enfield India rozpoczyna eksport Bulleta o pojemności 350 cm3 do Wielkiej Brytanii i Europy. Sprzedaż szybko rośnie, w miarę jak motocykl zyskuje zwolenników wśród entuzjastów klasycznych motocykli.
Na rynek zostaje wprowadzony nowy Bullet o mocy 24 KM i pojemności 500 cm3. Motocykl przeznaczony jest głównie na rynki eksportowe, gdzie jest dostępny w wersji Classic, Deluxe i Superstar.
Enfield India produkuje pierwszy i jedyny masowo produkowany motocykl z silnikiem Diesla. Znany jako Enfield Diesel, wykorzystuje bardzo oszczędny silnik o pojemności 325 cm3 zamontowany w standardowym podwoziu Bulleta.
Producent pojazdów użytkowych i traktorów, The Eicher Group, przejmuje Enfield India Limited. Eicher to firma z korzeniami sięgającymi 1948 roku. Zmienia nazwę firmy na Royal Enfield Motors Limited.
Czterdzieści motocykli Royal Enfield wspina się na Khardung La, najwyższą przełęcz samochodową na świecie, tworząc podwaliny dla corocznych wypraw Himalayan Odyssey.
Wykorzystując umiejętności projektowe austriackiej firmy AVL, w nowym zakładzie Royal Enfield w rozpoczyna się produkcja zmienionego, całkowicie aluminiowego silnika Bullet o pojemności 350 cm3, znanego jako A350.
Premiera Thunderbirda, stylowego cruisera. Jest wyposażony w pierwszą 5-biegową skrzynię biegów stosowaną w Royal Enfield od lat 60. XX wieku. Ponad 1000 motocykli Royal Enfield w zjeżdża na Redditch z okazji wydarzenia „Redditch Revisited” organizowanego przez Royal Enfield Owners Club.
Do sprzedaży trafia Electra X, eksportowy Bullet 500 cm3, z silnikiem wykonanym w całości ze stopów metali lekkich. „Bullet Machismo” w stylu retro został uznany za cruisera nr 1” w ankiecie TNS Autocar.
Thunderbird Twinspark zostaje wprowadzony na rynek w Indiach z nowym silnikiem (UCE). Royal Enfield rozpoczyna eksport Classica na rynki europejskie, pierwszego motocykla EFI o pojemności 500 cm3 oraz spełniającego normę Euro III.
Zostaje wprowadzony silnik UCE o pojemności 500 cm3. Wersja Classic w stylu retro od razu zyskuje status kultowej, a sprzedaż szybko rośnie.
Zachęcamy posiadaczy Royal Enfield na całym świecie do wzięcia udziału w inauguracyjnej imprezie „One Ride”. Firma nabywa 50 akrów ziemi pod swój nowy zakład.
Royal Enfield wprowadza na rynek swój pierwszego autostradowego cruisera, całkowicie czarnego Thunderbirda 500. Prace w nowej fabryce postępują szybko, a fabryka w Tiruvottiyur ustanawia nowy rekord produkcji, sprzedając 113 000 motocykli.
Produkcja rozpoczyna się w Oragadam. Nowa fabryka, w skład której wchodzi zautomatyzowana lakiernia, będzie zalążkiem przyszłych globalnych ambicji Royal Enfield.
Czterdzieści osiem lat po opracowaniu pierwszego produkcyjnego cafe racera Royal Enfield wprowadza na rynek zupełnie nowego Continental GT. Wyposażony w ramę kołyskową zaprojektowaną przez Harris Performance i silnik UCE o pojemności 535 cm3, nowy cafe racer staje się punktem wyjścia dla wielu niestandardowych konstrukcji.
Royal Enfield otwieraja pierwszy w swoim rodzaju ekskluzywny sklep ze sprzętem marki.
Firma przejmuje Harris Performance, renomowaną brytyjską firmę zajmującą się projektowaniem i produkcją motocykli, aby zwiększyć jej możliwości inżynieryjne i projektowe.
Royal Enfield prezentuje Himalayan, swój pierwszy motocykl przygodowy. Dzięki całkowicie nowemu silnikowi SOHC o pojemności 411 cm3 i zawieszeniu o dużym prześcicie pozwala udać się w każdą drogę.
Otwarcie nowego Centrum Technologicznego Royal Enfield w Bruntingthorpe Proving Ground niedaleko Leicester w Wielkiej Brytanii. Zespół ponad 100 inżynierów, projektantów i testerów rozpoczyna prace nad badaniami, rozwojem i długoterminową strategią produktu.
Rozpoczyna się produkcja w trzecim zakładzie firmy. Ten światowej klasy zakład produkcyjny specjalizuje się w produkcji maszyn Royal Enfield o pojemności 350 cm3.
Nowe bliźniacze modele Royal Enfield Interceptor i Continental GT o pojemności 650 cm3, zostają zaprezentowane podczas targów motocyklowych EICMA w Mediolanie we Włoszech oraz na targach Rider Mania. Firma otwiera swoją pierwszą kawiarnię o nazwie Royal Enfield Garage Café.
Royal Enfield Classic 500 Pegasus, będący hołdem dla latającej pchły Royal Enfield z II wojny światowej, zostaje zaprezentowany w Imperial War Museum w Duxford w Wielkiej Brytanii. Limitowana do zaledwie 1000 indywidualnie numerowanych motocykli na całym świecie, 250 maszyn na rynku indyjskim sprzedaje się w czasie krótszym niż 3 minuty.
Cayla Riva, 18-letnia zawodniczka z Kalifornii, ustanawia nowy rekord prędkości na lądzie wynoszący 257,053 mil na godzinę podczas Tygodnia Prędkości na torze Bonneville Salts Flats. Jej Continental GT 650 został specjalnie przygotowany na Bonneville przez S&S Cycle i Harris Performance.
Dzięki wskazówkom projektowym zaczerpniętym z bliźniaczych pojazdów KX V o pojemności 1140 cm3 z końca lat trzydziestych XX wieku, KX Concept V-twin o pojemności 838 cm3 demonstruje możliwości zespołu projektowego z Brytyjskiego Centrum Technologicznego. Wyposażony w widelc ze zintegrowanym reflektorem i jednostronny wahacz typu softtail, jest gwiazdą targów EICMA.
Interceptor 650 zdobywa prestiżowe nagrody motocykla roku w konkursie Times Auto Awards, konkursie magazynu Autocar, nagrodę Indian Motorcycle of the Year oraz motocykla roku w magazynie Bike India. Został wybrany najlepszym nowoczesnym klasycznym średniej wagi w Tajlandii i najlepszym motocyklem retro roku przez MCN w Wielkiej Brytanii.
Produkcja silnika UCE o pojemności 500 cm3 dobiega końca. Jego łabędzim śpiewem jest limitowana edycja Classic 500 Tribute Black. W Buenos Aires w Argentynie powstaje nowa linia montażowa Royal Enfield CKD. W ceremonii otwarcia uczestniczy Prezydent Argentyny Alberto Fernández.
Rusza premiera wyjątkowej inicjatywy personalizacji motocykli Make-It-Yours (MIY). Klienci mogą skonfigurować swój motocykl podczas dokonywania rezerwacji w aplikacji Royal Enfield, na stronie internetowej lub w sklepie. Zostaje wydany cruiser Meteor 350. MOtocykl posiada całkowicie nowe podwozie i silnik oraz urządzenie nawigacyjne Royal Enfield Tripper.
Royal Enfield świętuje 120 lat motocyklizmu w najczystszej formie.